Nákupní košík:

0 Ks




Celkem:

0 Kč




Zaplatit
Skladatelé

Autor:        Schickhardt Johann Christian (1681? - 1762)

Schickhardt Johann Christian (1681? - 1762) 
  • (narozen kolem r.1681 v Brunswicku – zemřel před 26. březnem 1762 v Leidenu)
    Německý skladatel a instrumentalista. Svou hudební průpravu získal na vévodském dvoře v Brunswicku. Ranou část své kariéry strávil v Nizozemí ve službách Fridricha I. Hessensko-Kasselského, Henrietty Amálie z Anhaltu-Dessau a Johana Viléma Frisa, prince oranžského. Od roku 1711 alespoň do roku 1718 žil v Hamburku. V roce 1717 byl však v kontaktu s Johannem Fridrichem, hrabětem z Castell- Rüdenhausenu, a kolem roku 1719 s Ernstem Augustem, vévodou sasko-výmarským, a s princem Leopoldem z Anhalt-Köthenu (v jeho službách byl letech 1717-1723 Johann Sebastian Bach). Počátkem 20. let 18. století pobýval pravděpodobně ve Skandinávii.
    V roce 1732, kdy „před nedávnem přijel z Německa“, měl v Londýně koncert sestavený z vlastních koncertů a komorní hudby pro zobcovou flétnu. V Londýně vydal vlastním nákladem soubor 24 sonát ve všech klíčích (Opus 30), s připojeným seznamem 93 předplatitelů. Většina z nich byli Nizozemci, ale najdeme zde taková slavná jména jako G. F. Händel, P. A. Locatelli, J. Ch. Pepusch, de Fesch a také Schickhardova někdejšího nakladatele Le Cèna. Nejpřesvědčivějším vysvětlením pro tyto neobvyklé okolnosti vydání je, že Schickhardt odjel zpět do Nizozemí (proto tolik zdejších předplatitelů), a že se Le Cène zdráhal vydat teoreticky neprodejné dílo. Schickhardt tedy získal potřebný kapitál formou předplatného a vydal sonáty v Londýně, který proslul velkým počtem amatérských hráčů na flétnu a jevil se tak jako nejvhodnější prodejní místo.
    V rukopisu sestaveném Nathanaelem Dieselem, který byl v letech 1736-1744 loutnistou na dánském dvoře, se objevuje dvanáct Schickhardtových sonát pro kytaru, z čehož lze vystopovat jeho spojitost s Kodaní. V roce 1745 byl přijat na univerzitu v nizozemském Leidenu. V univerzitní matrice (Album studiosorum) pro tento rok je uveden jeho věk 63 let. Po skladatelově smrti se jeho dcera obrátila na univerzitní činitele s žádostí o pomoc při úhradě nákladů na pohřeb; v následném rozhodnutí univerzitního senátu z 26. března 1762 je Schickhardt zmíněn jako „magistr hudebních věd a člen Akademie“. Není však jasné, o jakou konkrétní akademii se jedná.
    Schickhardt úzce spolupracoval s amsterodamským vydavatelem Estiennem Rogerem a jeho nástupci, Rogerovou dcerou Jeanne a Michelem-Charlesem Le Cènem. Nejenže firmě dodával v nepřetržitém sledu původní skladby, ale kolem roku 1712 pracoval v Hamburku jako její agent a příležitostně se ujal i redakční práce, např. aranžmá Corelliho Opusu 6 pro dvě flétny a continuo. Jakožto hráč na dřevěné dechové nástroje vytvořil Schickhardt výukové materiály pro flétnu i hoboj. Byl však známý především díky své komorní hudbě. Jeho sonáty, přestože jsou komponované tradičním způsobem navazujícím na A. Corelliho, odkrývají dar příjemné melodiky, nápaditou harmonii a händelovskou přesnost vyjádření. O široké popularitě jeho děl počátkem 18. století svědčí záplava skladeb publikovaných v Amsterodamu a rychlost, s jakou byly pirátsky rozšiřovány v Londýně.